Oringi i simeringi – co trzeba wiedzieć
O-ringi służą głównie do uszczelniania układu, który nie pozwala na wyciek cieczy i zapobiega wyciekaniu substancji znajdujących się wewnątrz. Ponadto mogą być również stosowane w celu ochrony różnych elementów układu lub zwiększenia jego trwałości.
O-ring wykonany z silikonu znany jest z niskich kosztów i w konsekwencji wysokiej jakości. Z drugiej strony guma EPDM posiada wyjątkowe właściwości, takie jak stosunkowo niska twardość, doskonała odporność na ozon, promienie UV i starzenie się, a także duża elastyczność. Warto również wspomnieć, że materiał ten jest bezwonny i bezsmakowy oraz charakteryzuje się doskonałą odpornością na działanie rozpuszczalników ropopochodnych (np. płynów hydraulicznych). Ponadto praktycznie nie absorbuje wody, co sprawia, że uszczelnienie to doskonale sprawdza się w urządzeniach narażonych na działanie czynników zewnętrznych.
Dokręcanie
Dokręcanie o-ringu odbywa się zwykle za pomocą specjalnego narzędzia, które wgryza się w materiał i mocuje go na obwodzie części.
O-ring gumowy w swojej najprostszej postaci składa się z pierścienia o średnicy wewnętrznej D (nominalnej), średnicy zewnętrznej D (rzeczywistej) i określonej szerokości b (rzeczywistej). Różnica pomiędzy średnicą nominalną a rzeczywistą nazywana jest „tolerancją”.
O-ringi stosowane są w takich produktach jak motoryzacja, lotnictwo, maszyny górnicze, maszyny budowlane oraz w wielu innych gałęziach przemysłu. Stosowanie tego typu uszczelnień pozwala na oszczędność zasobów takich jak olej smarowy czy woda. Zmniejszają one również emisję CO2 podczas pracy, a także szkodliwych spalin podczas hamowania silnikiem. O-ringi mogą być również wykorzystywane do uszczelniania niektórych części samochodu, takich jak węże czy połączenia rur. Zapobiegnie to wyciekom płynów lub gazów, które w przeciwnym razie byłyby obecne w tych częściach.
Główną zaletą stosowania oringów i simeringów jest ich zdolność do wytrzymywania wysokich temperatur.
Wspólnym przykładem wykorzystania tego produktu można znaleźć w silnikach samochodowych, gdzie oring, simering pomaga utrzymać olej silnikowy z wycieku z jego miejsca. Może to pomóc w zmniejszeniu ilości oleju, który trzeba kupić w sklepie.
O-ringi i simeringi są tworzone poprzez mieszanie różnych substancji chemicznych razem, podgrzewanie ich, a następnie umieszczanie wszystkiego w formie. Proces ten zapewnia, że każda część pierścienia będzie miała taką samą konsystencję, gęstość i będzie w stanie poradzić sobie z ciepłem bez utraty jakości. Produkt ten istnieje już od dłuższego czasu, ale dopiero zyskał popularność, gdy odkryto, że może być stosowany w wielu różnych miejscach, gdzie tradycyjne uszczelki nie mogą być umieszczone skutecznie.
O-ringi są uszczelnieniami wykonanymi z materiału o bardzo niskim współczynniku tarcia. Stosowane są w celu zapobiegania wyciekom z lub do urządzeń i elementów poddawanych różnym formom ciśnienia.
Nazwa „O-ring” pochodzi od kształtu przekroju poprzecznego uszczelnienia, który przypomina literę O. Termin „simering” odnosi się do uszczelek tego typu produkowanych przez firmę Simer.
O-ringi są zarówno prostymi jak i wytrzymałymi uszczelnieniami, które gwarantują doskonałe uszczelnienie.
Ze względu na stosunkowo niski koszt, łatwą instalację i bezobsługową pracę, o-ringi i simeringi są powszechnymi rozwiązaniami w zakresie uszczelnień w takich branżach jak górnictwo, przemysł naftowy i gazowy, HVAC, pompy i sprężarki.
Istnieje wiele różnych typów O-ringów dostępnych dla prawie każdego zastosowania dzięki ich elastyczności w projektowaniu i wyborze materiału. Najbardziej powszechnymi materiałami stosowanymi do produkcji O-ringów są nitryl (NBR), fluoroelastomer (FKM) i viton (FKM). Inne stosowane materiały to silikon (SI), poliuretany (PU) i inne w zależności od warunków środowiskowych.
Istnieją różne rodzaje uszczelnień:
1. Uszczelnienie uniwersalne – stosowane w aplikacjach, w których występuje niereaktywna ciecz lub jako dodatkowa warstwa zabezpieczająca przed wyciekiem. Na przykład, gdy instalujemy jeden pierścień chroniący przed wyciekiem między dwoma pompami, a drugi między pompą a silnikiem samochodu.
2. Uszczelnienie olejoodporne – stosowane, gdy istnieje ryzyko zanieczyszczenia o-ringu olejem podczas pracy (np. podczas obsługi pomp).
3. Pierścień metalowy – stosowany w przypadku konieczności mocowania elementów wykonanych z metalu (np. mocowanie plastikowych zbiorników do metalowych ram). Charakteryzuje się dużą sprężystością i trwałością dzięki materiałowi konstrukcyjnemu, z którego jest wykonany, co czyni go odpornym na uszkodzenia mechaniczne i zużycie.
Najnowsze komentarze